sâmbătă, 5 noiembrie 2011

Vegetarianismul in arta


Acest stil de viaţă a fost întodeauna foarte răspândit printre intelectuali, artişti şi oameni ai Bisericii. Fiecare dintre ei a încercat să scoată în evidenţă beneficiile dietei fără carne, din punct de vedere fizic, moral şi al mediului.

 Leonardo da Vinci (1452-1519) a fost geniul universal prin excelenţă, pictor, sculptor, arhitect şi inginer, talentul cel mai versatil al Renaşterii italiene. Cele mai cunoscute picturi ale sale sunt Fecioara între stânci , Mona Lisa (La Gioconda) şi Cina cea de taină. Numeroasele sale desene combină observaţia ştiinţifică precisă cu intensa putere de imaginaţie, reflectând amploarea intereselor sale, de la biologie şi fiziologie la hidraulică şi aeronautică. El a inventat primul tanc blindat şi a prevăzut invenţia aeronavelor şi submarinelor.
Un aspect foarte important, dar mai puţin cunoscut, legat de viaţa sa, este faptul că era vegetarian.Dintre cei 60 de biografi ai lui Leonardo, doar 2 menţionează acest lucru. Iată ce scrie da Vinci in Notele sale : „Cu adevărat omul este regele bestiilor, pentru că  brutalitatea sa o depăşeşte pe a lor. Trăim prin moartea altora: suntem locuri de înmormântare!” ; „Nimic nu va rămâne, / Nimic în aer, nimic  sub pământ, nimic în ape. / Totul va fi exterminat.” Să fie oare asta o previziune a  geniului, o privire sumbră şi terifiantă asupra viitorului venind dintr-un trecut apus?

Lord George Gordon Byron (1788-1824) este unul dintre cei mai cunoscuţi  poeţi britanici, faimos şi pentru viaţa sa extravagantă, numeroasele povești de dragoste, datorii, despărțiri, acuzații de incest și sodomie . Printre operele sale cele mai cunoscute se numără Pelerinajul lui Childe Harold şi Don Juan, aceasta din urmă rămânând neterminată datorită morţii poetului. Byron s-a implicat activ în organizaţia revoluţionară Carbonari din Italia şi în Războiul de Independenţă al Greciei, motiv pentru care aceştia îl consideră erou naţional. Fiica sa legitimă Augusta Ada Byron, ulterior Ada Lovelace, cunoscută matematician britanic, a colaborat cu Charles Babbages la realizarea motorului analitic, predecesorul calculatorului modern. În primul volum al lucrării intitulate Viaţa Lordului Byron : cu scrisorile şi jurnalele sale, publicată în 1854, el face referire la dieta sa vegetariană şi la stilul său de viaţă : “Trebuie să te informez că pentru o lungă perioadă de timp m-am limitat la o dietă vegetariană completă, nici peştele şi nici carnea nu intră în regimul meu; aşa că aştept un stoc serios de cartofi, verdeţuri şi biscuiţi: nu beau deloc vin….Trebuie doar să te implor să nu uiţi de dieta mea, pe care este necesar să o ţin sub observaţie. Sunt bine sănătos, aşa cum am fost dintotdeauna, cu excepţia a două răceli, peste care am trecut repede.”

Contele Lev Nicolaevici Tolstoi ( 1828-1910) a fost un scriitor rus considerat de către critici ca fiind unul dintre cei mai importanți romancieri ai lumii, unul dintre scriitorii de seamă din timpul perioadei cunoscută ca vârsta de aur a literaturii ruse. Operele sale Război şi pace și Anna Karenina au avut o influență hotărâtoare asupra dezvoltării romanului mondial, iar credințele și ideile sale filosofice și estetice, propovăduite de-a lungul vieții prin celelalte opere, sunt reunite și cunoscute sub denumirea de „tolstoism”.Creația sa epică se impune prin capacitatea de cuprindere, adâncimea viziunii, acuitatea observației sociale și psihologice, sentimentul tragicului și omenescului. Interpretările sale literare privind învățăturile etice ale lui Iisus Hristos  l-au făcut să devină mai târziu, spre sfârșitul vieții sale, un fervent comentator al învățăturilor creştine, în sensul lor social, pacifist și nemediat de vreo putere lumească. Ideile sale despre rezistența nonviolentă, expuse în opere ca „Împărăția lui Dumnezeu este cu tine”, vor avea un profund impact asupra unor personalități de referință din secolul al XX-lea, printre care Gandhi și Martin Luther King Jr. Pe parcursul ultimilor 23 de ani de viaţă el a fost vegetarian şi datorită faimei şi autorităţii sale morale a făcut un mare serviciu mişcării vegetariene. “ Să nu ucizi se referă nu numai la crima împotriva propriei naturi, ci la toate fiinţele vii; şi această Poruncă a fost înscrisă în pieptul omului cu mult înainte de a fi proclamată  pe Sinai.”

13 comentarii:

solte spunea...

Super acest post, asteptam de ieri sa-l pui sus ,si cu bunavointa ta Daniel, as vrea sa lansez un joc legat de aceasta tema, la care poti participa si tu:).



Cauta,alege 3 persoane,oameni care au devenit vegetarieni.

1.Afla motivele schimbarii, si spune daca sunt corecte, ADEVARATE.

2.Mai pot exista si alte motive in afara celor mentionate de ei?

nota de sfarsit : cand vei intelege chintesenta,
GANDULUI SUNT - cand vei intelege ADEVARUL,ai aflat ADEVARUL ADEVARAT SUNT.

Alina Moise spunea...

M-am bucurat sa citesc acest articol, chiar nu stiam ca Leonardo da Vinci a fost vegetarian.
Acum un an am devenit si eu vegetariana. Intr-o zi am simtit pur si simplu ca nu mai pot sa mananc carne de niciun fel si apoi nici peste. A fost vorba de ceva mai presus de vointa mea (nu am fost niciodata o gurmanda, dar pot sa spun ca preferatul meu era salamul de sibiu si savuram pestele si icrele). Nu numai ca nu mai simt nevoia sa mananc carne sau peste,pur si simplu nu pot! Si ma simt mult mai bine, din toate punctele de vedere si fizic dar si psihic (mult mai echilibrata emotional), iar sistemul meu imunitar este foarte solid acum, contrar temerilor familiei mele (pana acum un an aveam o multime de probleme de sanatate, plus gripe raceli, dureri de cap etc).
Din pacate apropiatii cauta sa ma determine sa gust macar putin si uneori insistentele lor devin de-a dreptul vehemente, desi eu nu le spun lor sa renunte la carne (pentru ca eu stiu ca nu poate veni decat din interiorul fiintei, nu la indemnul cuiva). Dar relationarea cu ceilalti poate fi dificila atunci cand esti altfel, cand nu mananci "ca toata lumea" si pe langa asta nu bei nici cafea si nici alcool. Eu am ales sa imi asum orice risc pentru a fi eu, pur si simplu. Si caut sa ma autoeduc sa nu ma supar si sa nu mai pun la suflet atitudinea celor care nu vor sa ma accepte asa cum sunt, desi ei pretind ca tin la mine si ca ma atentioneaza spre binele meu. Culmea este ca de obicei cei care se preocupa excesiv de ceea ce cred ei ca trebuie sa fie binele altuia, de fapt nu stiu nici macar care este binele lor.
Eu ma simt bine ca vegetariana si de curand am constatat ca ma simt foarte bine si consumand numai lichide. Prima data au fost 4 zile, a doua oara 7 si a treia oara 10 zile si de atunci mananc doar cate un fruct sau ceva cat mai putin prelucrat si ma simt excelent. Totusi nu recomand nimanui sa faca asa ceva decat daca se afla pe o cale spirituala, intr-un echilibru emotional, simtind permanent legatura cu divinitatea si pamantul in toata fiinta si avand astfel totala convingere ca este bine si in perfecta siguranta. A face asa ceva bazandu-te doar pe vointa, din dorinta de a slabi sau de a face niste salturi peste niste etape de dezvoltare spirituala, reprezinta o mare greseala si un pericol real pentru sanatatea fizica si chiar mentala (o spun si ca psiholog, nu numai din perspectiva spirituala). In plus faza cu slabitul nu tine - eu am doar cu 2kg mai putin si asta deoarece am ajuns la nivelul optim pentru functionarea organismului meu.
Am ales sa spun aceste lucruri nu spre a ma lauda, ci pentru a-mi asuma ceea ce sunt si spre a-i ajuta astfel si pe cei care din diferite motive nu vor sa se stie despre ei ca "sunt altfel", dar si pe cei care chiar isi doresc sa fie altfel. Da este posibil, cu conditia sa iti doresti cu adevarat si sa te afli si pe un nivel de evolutie spirituala care sa iti permita acest lucru si totul cu un maxim de discernamant!

Anonim spunea...

Si eu asteptam acest subiect.In adolescenta si in timpul facultatii am avut vreo doua perioade cand nu am mai vrut pur si simplu sa mananc carne dar de fiecare data am revenit la "normal".Acum am 4 luni de cand nu mai mananc carne si m-am hotarat treptat dar sigur.Apoi am vazut filmuletul "From farm to fridge" care m-a socat pur si simplu si m-am hotarat sa nu mai dau nici copiilor carne,mai ales ca la inceputul verii am fost la tara unde baietelul meu de 3 ani alerga asa dragalas dupa gaini prin curte iar la o sapt. dupa aceea, una dintre gaini era la noi in farfurie,mi s-a parut groaznic cand am realizat situatia de fapt.Ma bucur si ma simt bine ca nu mai mananc carne,dar sunt constienta ca nu va fi usor sa le mentin copiilor aceasta dieta,urmeaza gradinita,scoala,tabere,cum va fi, cum se vor simti copiii mei cand vor vedea ca ei nu mananca la fel ca ceilalti? Dealtfel si in familie avem de infruntat mentalitati "sanatoase",numai cand ma gandesc la reuniunile de familie de Craciun si de Paste...:"Vai, cum nu le dai copiilor carne???!!"...in fine, nu e simplu cand vrei sa iesi putin din turma...

Raluca Borza spunea...

Felicitari Daniel pentru postare! In ultimile 6 luni, pentru ca am cautat foarte mult pe aceasta tema, am constatat ca s-au DUBLAT blogurile despre alimentatie vegetariana si foarte multi oameni au adoptat aceasta dieta in acest an.

Eu am facut urmatorul experiment cu fetita mea (care de mica nu a vrut carne): intreaga zi a avut la dispozitie pe masa din bucatarie mancaruri de tot felul - diferite legume proaspete, seminte, nuci, fructe si oua, lapte, si alimente la care se face multa publicitate gen danonino si chiar sarmale. Am lasat-o pe ea sa aleaga cand si ce anume sa manance. A mancat foarte, foarte bine, de 3 ori in acea zi...DOAR CRUD! Cred ca toti parintii ar trebui sa incerce un astfel de experiment ca sa se elucideze definitiv asupra capacitatii organismului de a alege ceea ce are nevoie si dorinta lui de a se hrani proaspat si natural.

Raluca
psihoteraeut-online.blogspot.com

Anonim spunea...

Am devenit complet vegetarian acum 6 ani. Mai gust carne foarte rar, dar nu imi place gustul ei. Nu am fost niciodata un carnivor, caci nu mi-a placut gustul carnii si al laptelui. Cred ca sunt oameni care sunt predispusi sa fie vegetarieni. Am probleme cu gustul si mirosul tuturor mancarurilor. Sunt si unele legume si fructe pe care nu le cumpar daca nu au miros bun. La unele se simte foarte tare mirosul diferitelor chimicale. Este o mare problema cu mancarea in zilele noastre! Toata mancarea pare a fi infestata si plina de toxine. Fiind vegetarian te expui la toxine mai putin decat cei omnivori.

Daniel Roxin spunea...

Foarte interesant experimentul pe care l-ai facut, Raluca... :)

solte spunea...

Intradevar interesant experimentul, de aici ar putea trage concluzia toti parintii sa nu-si mai sufoce odraslele cu "ganduri invechite",lasandu-i, si invatand de la ei totodata cate-un lucru doua, daca nu cumva vreo nouazeci si noua.
Multi oameni renunta la carne pentru ca asa simt nevoia,mai ales daca "si-au" inceput drumul prin "spiritualitate",sau fortati de imprejurari,iar explicatiile sunt cu duiumul.Cum, dar si ce se intampla dupa aceea,o putem auzi din gura celor care sunt vegetarieni. Dar nimeni nu puncteaza esenta din spatele acestui concept.
Oare doar atat sa fi inteles omul ? Ca face bine la sanatate,ca nu comiti "crime",impotriva naturii, si te simti mult mai bine?
Aparentele sunt bune, dar dincolo de ele...?

Daniel Roxin spunea...

Solte, ai un stil pe care te rog sa mi-l explici si mie: la majoritatea mesajelor tale arunci cate o suspiciune. De ce? Lamureste-ne tu, te rog, ce e "dincolo de ele"!...

solte spunea...

experimentam dualitatea, corect ?, atunci intodeauna conform conceptului dualitate trebuie sa existe un opus al lucrurilor.
caci sunt oameni care au fumat,baut si macat carne si au trait bine mersi sanatosi si fericiti pana au "murit" de batranete. Chiar daca omul crede ca alege constient sa nu manance carne din cauza acestor "cuvinte" ce stau la baza conceptului pe care fiecare il crede adevarat, deciziile de a nu o face sunt mult mai profunde de atat.nu cred ca un Budha nu manca carne pentru ca efectul era buna dispozitie,sanatatea,incetinirea efectelor imbatranirii sau chiar insasi"spiritualitatea" sa.

Gicusuper spunea...

Pt. Solte. Da, au trait "bine mersi" si nu prea. Fumatul de ex.: anumite chestii iti intra in structuri si vei fi afectat si dupa asa-zisa moarte. La fel cu bautura. Iar in ceea ce priveste vegetarianismul e o discutie foarte lunga. Eu stiam de peste 15 ani ca nu e bine sa mananci carne dar abia de vreo 3 ani am "reusit" sa nu o mai fac. Ghilimele sunt puse fiindca de fapt nu am reusit eu. A fost o minunata lucrare a domnului ce s-a intamplat in urma unei vizite la Manastirea Petru Voda din ju. Neamt unde este Parintele Iustin Parvu din anul 2008. Anumite practici te apropie mult de planul terestru ceea ce cred eu ca nu e chiar atat de bine... Ar fi bine sa tindem si mai spre alte planuri, mai...inalte ca la spun asa
P.S. Am si fumat cativa ani iar de baut am baut mult in viata aceasta...

solte spunea...

Inceputul mi-a atras atentia Gicule:

" Fumatul de ex.: anumite chestii iti intra in structuri si vei fi afectat si dupa asa-zisa moarte "

Esti sigur ?:), cine a spus asta ?, gandul...as vrea sa dezvolti,daca se poate aici, si daca "ne" este permis.
Sunt curios ce te-a determinat sa gandesti asa.

Diana spunea...

Daniel, in sfarsit atingi si subiectul asta! Chiar incepusem sa cred ca ti-e rusine ca esti vegetarian....Pe de o parte iti inteleg reticenta....e usor sa fi luat in deradere cand iesi din TURMA....Oricum ca o completare pot fi amintiti si vegetarieni din antichitate: Socrate, Platon, Pitagora (care a avut legaturi stranse cu hiperboreenii AKA dacii, care erau lacto-vegetarieni) - da fratilor, la origini nu suntem niste barbari mancatori de cadavre ci am devenit asa intre timp....; deasemenea Benjamin Franklin, Albert Einstein, George Bernard Shaw, etc, etc.....iata ce spun vegetarieni celebrii : In tratatul, Despre mincarea carnii, istoricul roman Plutarh scria: "Oare are sens de intrebat de ce Pitagora a renuntat la carne? Pe mine personal mai mult ma intereseaza in ce stare a sufletului se afla omul cind pentru prima data s-a atins de carnea insingerata si dupa ce a gustat din mortaciune, ce l-a facut ca sa umple mesele sale cu carne in descompunere si sa numeasca mincare ceea ce chiar nudemult mugea, ragea, se misca si respira. De ce oare noi nu mincam lei si lupi care prezinta pericol vietii noastre, dar in loc de aceasta omorim vietatile inofensive si ascultatoare, care nu ne pot face vre-un rau deoarece nu au gheare si colti. De dragul unei bucati de carne noi le lipsim de soare, lumina si viata, la care ele au acelasi drept ca si noi".

Apoi Plutarh arunca o provocare mincatorilor de carne: "Daca voi sunteti asa increzuti ca animalele va sunt destinate pentru mincare, atunci mai intai omoriti singuri voi acea vietate a carei carne vreti sa o mincati. Dar sa o omoriti cu mainile si dintii, si nu cu cutit, maciuca sau topor".

Poetul englez Shelli deasemenea era un vegetarian convins. In eseul sau "In apararea mincarii naturale" el scria: "Sa demonstreze mincatorul de carne convingerea sa prin fapte. Iasa ca el, urmind sfatul lui Plutarh, sa rupa in bucati un miel viu, dar numai folosind dintii sai si minincindu-i maruntaiele, sa-si potoleasca foamea cu sangele care se revarsa si atunci, numai atunci, el va fi de urmat".
Cred ca astfel de articole ii pot ajuta pe cei care au inceput deja sa-si puna intrebari si sa simta o respingere fata de carne, sa si ajunga la o concluzie si implicit sa-si schimbe viata.
Si eu, ca multi altii, nu stiu de ce am devenit vegetariana, habar n-am cum si cand sau de ce....stiu doar atat : la un moment dat ASA AM SIMTIT, intr-o zi m-a lovit ca o palma peste ceafa si am realizat brusc ca e cel putin SCARBOS (nu mai vorbesc de empatie, etica, mila...etc) sa bag in mine diverse bucati de mortaciuni in decompunere ; si anatomic suntem asemanatori 80% cu ierbivorele (intestine lungi, dinti tesiti, nu avem colti sau gheare, enzime care pot digera vegetalele in proportie de 100% iar carnea doar 30-40% - de aici si cancerul de colon, etc...); se pare ca unii dintre noi asteptam 2012 si ascensiunea in timp ce mestecam un stufat de miel si ne dam mari spirituali si credinciosi :)))) .......Si cei care cred ca se va intampla ceva pozitiv pe 21 dec 12 si cei care NU cred ca se va intampla nimic (sau in tot cazul nu pozitiv) au dreptate; DA, AMBII AU! realitatea fiecaruia va fi in concordanat cu ce merita fiecare si pe ce treapta de evolutie a ajuns !! In rest, TREZITI-VA LA CONSTIENTA SI INCETATI SA FACETI LUCRURI MECANICE, CA UN ROBOT, PUNETI-VA INTREBARI SI RASPUNDETI SINCER LA ELE, E USOR SA BAGI "MIZERIA" SUB PRES SI SA ZICI CA: "ASTA E"....ASA MANANCA TOTI, ASA FAC TOTI, ASA ACTIONEAZA TOTI....IESITI DIN TURMA ! Si vreau sa subliniez : nu, nu cred ca toti putem fi vegetarieni, nu orice organism poate face trecerea asta, nu orice minte se poate auto-convinge ca nu are nevoie de carne - pentru ca despre asta este vorba - SA CREZI CA SI CUM DEJA AI.....Eu vorbesc pentru cei care pot, si se stiu ei, dar care din : frica- de ce ar spune altii !, obisnuinta, comoditate, aleg sa "ascunda" mizeria sub pres si sa ramana orbi...desi pupilele lor sunt gata formate pentru lumea cea noua.....

Anonim spunea...

Cea mai mare pictură scoasă vreodată la vânzare aparţine unui român (VIDEO)
Lucrarea (20 de metri lungime şi 4,5 metri înălţime) reprezintă o locomotivă de început de secol XX în mărime naturală. Casa de licitaţii a anunţat deja reprezentanţii Cărţii Recordurilor pentru omologarea acestei piese evaluată la aproximativ 60.000 de euro.
http://www.realitatea.net/cea-mai-mare-pictura-scoasa-vreodata-la-vanzare-apartine-unui-roman-vezi-video_823164.html